„Polub nas na Facebooku” drukowane na ulotkach, rabaty za polubienia, konkursy dla gości – kto z nas jeszcze tego nie przerabiał? Popularne metody zachęcania gości do śledzenia fanpage’a mają dwie wspólne cechy. Są pozornie tanie w realizacji i skierowane są do gości obecnych w hotelu. Drukowanie materiałów jednak kosztuje. Przygotowanie konkursu wymaga sporo pracy i ufundowania nagrody. Jest też wiele innych rzeczy, za które możemy udzielić rabatu, a nie możemy ich udzielać w nieskończoność i za wszystko. Tymczasem istnieją inne metody, wymagają one jednak pogodzenia się prostym faktem – nie wszystko na Facebooku jest za darmo. Założenie fanpage’a nic nas nie kosztowało, podobnie nic nie kosztuje nas możliwość publikowania na nim swoich treści. Jednak czasy, w których organiczny zasięg na Facebooku był zadawalający odeszły w niepamięć. W zależności od ilości fanów i treści jakie zamieszczamy, możemy liczyć na dotarcie do zaledwie kilku lub kilkunastu procent naszych odbiorców. Większy zasięg wymaga użycia płatnych narzędzi reklamowych, dlatego niezwykle ważne jest precyzyjne dotarcie do grupy docelowej – między innymi do osób, które już odwiedziły nasz hotel.
Wiele pomocnych informacji znajdziesz na stronach Facebook for Business
Wykorzystaj dane swoich gości.
Facebook Custom Audiences, czyli grupy niestandardowych odbiorców, to zaawansowana opcja reklamowa pozwalająca na utworzenie grupy odbiorców w oparciu o posiadane przez nas dane klientów. Jak to działa? Użytkownicy Facebooka zakładając konto w portalu muszą pozostawić swój adres e-mail. Często podają również swój numer telefonu. Te same dane zostawiają w hotelu podczas rezerwacji lub meldowania się. Wystarczy eksportować swoją bazę adresów e-mail i w zaszyfrowanej formie (zostanie zaszyfrowana automatycznie) wysłać ją do Facebooka. Jeżeli nasi goście użyli tych samych danych do logowania się w serwisie, Facebook dopasuje je do siebie i utworzy grupę odbiorców, składającą się z naszych gości. Tę grupę możemy później połączyć z innymi metodami kierowania, lub skierować reklamę tylko do odbiorców z otrzymanej listy. Samo utworzenie listy nic nas nie kosztuje. Zapłacimy dopiero za właściwą reklamę z dość szerokiego wachlarza usług reklamowych Facebooka (np. w modelu CPC). Warto więc zastanowić się, czy nie lepiej oferować rabaty np. za pozostawienie adresu e-mail, który wykorzystamy później zarówno do mailingów, jak i do tworzenia list na Facebooku.
Jak to zrobić – krok po kroku.
Tworzenie niestandardowej grupy odbiorców jest proste. Pierwszą rzeczą jakiej będziemy potrzebować, jest lista adresów e-mail. Należy ją eksportować z systemu recepcyjnego lub programu używanego do mailingów i przygotować w odpowiedni sposób. Lista adresów powinna znaleźć się w pliku CSV lub TXT i zawierać jedną kolumnę bez nagłówka. Wyjątkiem są użytkownicy MailChimp, którzy mogą skorzystać z opcji bezpośredniego importu. Mając taki plik, udajemy się do Menadżera Reklam w naszym profilu na Facebooku i z menu po lewej stronie wybieramy „Grupy odbiorców”. Następnie tworzymy nową grupę wybierając „Utwórz grupę odbiorców” i „Grupy niestandardowych odbiorców” po prawej stronie. Jeżeli tworzysz taką grupę po raz pierwszy, Facebook poprosi o przeczytanie i zaakceptowanie warunków korzystania z grup niestandardowych odbiorców. Później prosty edytor przeprowadzi nas przez cały proces tworzenia listy.
1. Wybór opcji niestandardowej
Wybieramy opcję Lista klientów. Jak widać, mamy do wyboru również utworzenie listy na podstawie ruchu w witrynie internetowej – o tej opcji napiszemy jednak innym razem.
2. Wybieramy sposób dodania grupy odbiorców.
Jeżeli posiadamy plik z adresami gości, wybieramy opcję Prześlij plik. Jeżeli przy wysyłkach mailingów korzystamy z aplikacji MailChimp, możemy użyć dedykowanej opcji importu.
3. Wysyłamy plik z adresami.
W kolejnym kroku przesyłamy nasz plik, dodając go w odpowiednim polu. Jeżeli nie mamy pewności, czy poprawnie przygotowaliśmy plik, tutaj możemy sprawdzić przykłady formatowania. Jeżeli plik nie został przygotowany właściwie, zostanie odrzucony. Klikamy Utwórz grupę docelową.
4. Wybieramy nazwę i czekamy na utworzenie grupy.
Po wysłaniu pliku możemy zweryfikować ilość przesłanych adresów. Możemy też od razu nadać nazwę, która pozwoli nam na zidentyfikowanie swojej listy. Grupa powinna być gotowa po maksymalnie 30 minutach.
W następnym kroku będziemy mogli od razu utworzyć reklamę z użyciem nowej grupy, lub zakończyć proces i skorzystać z niej innym razem. Zachęcamy do stworzenia swojej listy już teraz!
O czym warto pamiętać.
Tworząc pierwszą grupę niestandardowych odbiorców, możemy to zrobić tylko przy pomocy Menadżera Reklam. Dopiero później będzie to możliwe również przy pomocy narzędzia Power Editor. Na jednym konie można utworzyć do 500 grup, nie musimy się więc raczej martwić o przekroczenie limitu. Warto pamiętać, że utworzoną grupę można wykorzystać nie tylko do kierowania reklamy, ale również do wykluczenia wybranych odbiorców, kiedy chcemy np. trafiać tylko do nowych osób. Możemy też edytować raz utworzoną listę, dodając lub usuwając jej członków. Grupę można również zawęzić, dodając inne opcje kierowania. Np. jeżeli chcemy dotrzeć do naszych gości z określonego województwa, możemy dodać kierowanie geograficzne. Z naszej listy zostaną wówczas wybrane osoby mieszkające w określonym przez nas regionie. Jednocześnie nie należy nadużywać tej opcji, chyba że dysponujemy naprawdę dużą grupą odbiorców. Facebook zaleca, by grupa niestandardowych odbiorców liczyła przynajmniej 1000 osób. Na początek możemy więc wysłać wszystkie nasze adresy, a później odpowiednio zawężać grupę docelową.