Blog HotelSystems.pl

← wróć do aktualności
Jak prowadzić blog hotelowy?

Dlaczego unikalne i wartościowe treści?

Jeżeli decydujemy się na prowadzenie bloga ze względu na wyszukiwarkę Google i pozycjonowanie, powinniśmy zastanowić  się najpierw, czego roboty indeksujące treści od nas oczekują. Prowadzenie bloga - jak zacząć? Rozpoczęcie w nieprzemyślany sposób nie spowoduje nagłego wzrostu pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy, że pozycjonowanie to nie tylko content. Duże znaczenie mają działania on-site, czyli działania mające uczynić naszą witrynę przyjazną dla robotów (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). Równie ważny jest odpowiednio bogaty i zróżnicowany profil linków, czyli to ile linków i z jakich stron prowadzi na naszą witrynę.

 

Co pisać na hotelowym blogu?
 
Trzecią dużą składową sukcesu są właśnie treści zamieszczane na naszej stronie. Ich waga wzrosła po wprowadzeniu przez Google aktualizacji Panda, której celem było wykluczenie stron dostarczających treści niskiej jakości (treści kopiowane, powielające się, nie wnoszące nic wartościowego, generowane automatycznie), a wypromowanie tych, które niosą realną wartość dla użytkownika. W myśl działania Pandy, roboty indeksujące powinny więc oceniać zawartość strony tak, jakby były ludźmi. Ocena ta może przebiegać według pytań takich jak:
 
  • Czy ufasz informacjom z tej witryny?
  • Czy tę witrynę prowadzą eksperci?
  • Czy witryna dostarcza unikalnych treści/informacji?
  • Czy uważasz tę witrynę za pewne źródło, na które można się powoływać?
  • Czy witryna zawiera pogłębione analizy?
  • Czy dodałbyś podstrony tej witryny do zakładek?
  • Czy treści tej witryny mogłyby zostać wydane drukiem?

 

W przypadku stron hoteli, sytuacja jest dosyć specyficzna. W końcu zawartość witryny hotelowej jest względnie stała. O ile dość regularnym zmianom podlegają np. oferty pakietowe, to już opis obiektu i dostępnych atrakcji nie zmienia się zbyt często. W dodatku nie jest zwykle unikalny, bo zdarza się, że identyczne opisy hotelu znajdziemy na wielu portalach, gdzie trafiają czasem nawet bez naszej wiedzy i zgody. Najbardziej sensownym sposobem na spełnienie wymogów Pandy jest więc uruchomienie bloga, który jest idealnym miejscem do tworzenia wartościowych treści.

 

SEO to ciągle nie tylko wartościowe treści.
 

Wartościowe, czyli jakie?

Kwestia unikalności treści jest dość oczywista. Po prostu nasza treść musi być unikalna w skali całego Internetu. Jeżeli z jakiegoś powodu musimy powielić daną treść, warto zadbać o zastosowanie parametru rel=”canonical” dla strony zawierającej oryginalną treść. Wyszukiwarka będzie dzięki temu mogła rozpoznać artykuł źródłowy, który ma być brany pod uwagę podczas ustalania rankingu stron. Co jednak znaczy, że nasze treści muszą być wartościowe? Nasza strona nadal oceniana jest przez roboty, które choć stają się coraz doskonalsze, nadal posługują się algorytmem i nie oceniają treści tak, jak robi to człowiek. Nasz blog powinien odpowiadać pozytywnie na wszystkie postawione wcześniej pytania, ale powinien też uwzględniać to, co z pewnością zobaczą roboty. 
 
Roboty indeksujące oceniają treść inaczej niż człowiek.
 
Jedną z ważnych kwestii będzie tutaj długość publikowanych na blogu artykułów. Zaleca się, aby było to przynajmniej 1000-1500 znaków („czy treści tej witryny mogłyby zostać wydane drukiem?”). Nie jest to dziwne zalecenie, jeżeli zastanowimy się jaką wartościową treść można przekazać czytelnikowi używając np. tylko 200 znaków. Treść wartościowa to nie tylko taka, która przekazuje ważną informację. To również taka, która jest na tyle interesująca, by zachęcić użytkownika do dzielenia się nią z innymi. W naturalny sposób powinna mieć wyraźną objętość.
 
Oczom robotów indeksujących nie umknie również regularność wpisów. Strona na której nowa treść pojawi się raz na kilka miesięcy raczej nie zostanie oceniona przez roboty jako interesująca. Nie oznacza to oczywiście, że mamy codziennie pisać coś na blogu. Jeżeli postaramy się o naprawdę interesujące treści, wystarczy podzielić się nimi np. raz w tygodniu, czy nawet raz na dwa tygodnie. Będzie to lepsze rozwiązanie, niż częstsze umieszczanie krótkich, mało wartościowych wpisów.
 
W oczach wyszukiwarki, treść wartościowa to również treść bogata w multimedia. Roboty indeksujące nie są w stanie ocenić subiektywnej wartości tekstu dla czytelnika. Dla algorytmu, ważne jest również to, czy tekst urozmaicony jest dobrej jakości fotografiami, materiałami wideo czy audio. Warto tez zadbać o umożliwienie czytelnikowi wejścia w interakcję z autorem, np. poprzez dodanie opcji komentowania wpisów. Przygotowanie wartościowej treści będzie więc wymagało od nas sporo czasu i wysiłku. Nikt jednak nie mówił, że prowadzenie bloga będzie proste :-)
 
O czym pamiętać, pisząc bloga?
 

Przede wszystkim, piszemy dla naszych gości!

Myśląc tylko o pozycjonowaniu omijamy jednak to co najważniejsze. Zanim zaczniemy pisać bloga, zastanówmy się – po co tak naprawdę to robimy? Na czym polega prowadzenie bloga? SEO jest ważne, ale dostarczanie wartościowych treści naszym gościom powinno być celem samym w sobie. Blog to doskonałe miejsce do kreowania swojej marki, podzielenia się swoim doświadczeniem („czy tę witrynę prowadzą eksperci?”), pokazania zalet swoich i swojego regionu, a przede wszystkim do przekonania odbiorców, że to właśnie nasz hotel jest tym, do którego chcą przyjechać. Dobrze prowadzony blog stanowi dla hotelu dużą wartość, nawet w oderwaniu od pozycjonowania. Jego treść powinna być podyktowana tym, co interesuje naszych gości i co stanowi dla nich rzeczywistą wartość. Lepsze wyniki w wyszukiwarce będą dla nas tylko dodatkową nagrodą. 

O czym pisać?

To proste. Piszmy o tym, w czym jesteśmy najlepsi i w czym się specjalizujemy. Piszmy też o tym, co może zainteresować naszych gości, a jest sensownie powiązane z tym, co robimy. Większe pole do popisu będą tutaj miały oczywiście duże hotele, których zakres usług i liczba zatrudnianych specjalistów jest większa. Dla każdego hotelu znajdzie się jednak jakiś temat. Idealną sytuacją będzie, jeżeli uda się w jakimś stopniu zaangażować każdy z działów hotelu. Zwłaszcza, jeżeli jesteśmy w czymś naprawdę dobrzy. 

SPA, zdrowie i uroda

Jeżeli w naszym hotelu znajduje się SPA, a zwłaszcza jeżeli jest ono kluczowe dla naszej marki, to zyskujemy ogromny obszar do tworzenia ciekawych treści. Na blogu w kategorii SPA mogą znaleźć się zarówno opisy naszych najnowszych zabiegów, jak i bardziej ogólne porady dotyczące urody i zdrowia. Dzięki dystrybucji  do odpowiedniej grupy docelowej, z pewnością zainteresujemy odbiorców i przekonamy ich o swoim profesjonalizmie. 
 
Artykuły związane ze SPA na blogu hotelu Cottonina.

 

Świat gastronomii

Twój hotel jest znany z doskonałej kuchni, a bogactwem smaków potrafisz oczarować najbardziej wybrednych klientów? Dobrym pomysłem może okazać się stworzenie cyklu wpisów, w których szef kuchni dzieli się poradami kulinarnymi i najciekawszymi przepisami. Możesz spróbować zachęcić czytelników do wypróbowania przepisów i pochwalenia się efektami w mediach społecznościowych.   

Relacje z imprez i wydarzeń

Jeżeli w naszym mieście/regionie dużo się dzieje, pokażmy że bierzemy w tym udział. Zwłaszcza, jeżeli mamy do czynienia z wydarzeniami cyklicznymi. Relacja z jednorazowego wydarzenia nie będzie zbyt użyteczna. Co innego relacja z wydarzenia, które powtórzone będzie za rok. Jeżeli w tym roku wszyscy bawili się świetnie, może za rok też warto przyjechać i tym razem tego nie przegapić?

Wydarzenia w hotelu

Podobne relacje powinny pojawiać się na temat wydarzeń i eventów wewnętrznych. Cokolwiek większego dzieje się w naszym hotelu – jeżeli włożyliśmy w to dużo pracy, pochwalmy się efektami. Może to być zarówno relacja z organizacji i przebiegu kolejnego Sylwestra (cenna informacja dla osób, które będą chciały przyjechać na niego za rok), po organizację dużych konferencji i sympozjów. Pokażmy, że cokolwiek robimy, robimy to w pełni profesjonalnie i ze świetnym efektem. I pokażmy to na zdjęciach oraz filmikach!

Atrakcje w regionie

To bardzo oczywisty temat, który może być poruszony na blogu niemal każdego hotelu. Atrakcje regionu są tym, co potencjalnie interesuje większość osób odwiedzających hotel. Ciekawe, autorskie opisy atrakcji, uzupełnione zdjęciami i nagraniami wideo z pewnością zasłużą na miano wartościowych treści, zarówno w oczach czytelników jak i wyszukiwarek. Wyzwaniem może być za to opisanie atrakcji w unikalny sposób, tak jak nie zrobił tego nikt przed nami.
 
Hotel BossaNova pisze na blogu o atrakcjach turystycznych.
 

Ciekawe historie z regionu

Wykorzystaj miejskie legendy i historie z regionu. Każda okolica kryje w sobie historie i tajemnice, które warto opowiedzieć. Opisz najciekawsze z nich, zwłaszcza jeżeli Twój hotel znajduje się w regionie o bogatej kulturze i historii. W ten sposób zaciekawisz i zainspirujesz swoich czytelników. 

Porady i wskazówki 

Porady podróżnicze, wskazówki odnośnie poruszania się po mieście, informacje ważne w kontekście odwiedzanego miejsca – wszystko to stanowi wartość dla osoby wybierającej się do nas po raz pierwszy. Dużo zależy od lokalizacji naszego hotelu. W tej kategorii mogą więc znaleźć się wpisy na takie tematy jak „Jak przygotować się do wyjścia w góry z dzieckiem” czy „Najlepsze kluby i dyskoteki w mieście”. 
 
Porady na blogu hotelu Cottonina.
 

Backstage

Może nie tak bardzo wartościowe, ale zdecydowanie ciekawe dla naszych gości może okazać się to, do czego nie mają dostępu na co dzień. Uchylmy rąbka hotelowej kurtyny i napiszmy czasem o tym jak hotelowe życie wygląda z perspektywy pracowników obiektu. Możemy też pokazać relacje backstage z życia różnych działów. Niektórzy goście chętnie podejrzą jak przygotowywane są dla nich śniadania lub jak dbamy o to, by każdy szczegół ich pobytu był udany. Możemy też pokazać np. jak przebiegała rozbudowa hotelu czy modernizacja pokoi. 

Osiągnięcia hotelu

Od czasu do czasu pochwalmy się naszymi osiągnięciami. Każda zdobyta nagroda i wyróżnienie są warte wspomnienia na blogu. Możemy też pochwalić się pozytywnymi opiniami pozostawionymi przez naszych gości. Byle nie za często i nie za… krótko. Nie każdy wpis na blogu musi mieć koniecznie 1500 znaków, ale nie przesadzajmy z ilością krótkich wpisów. Do tego lepiej nadaje się moduł aktualności. 

Dystrybucja treści i pozyskiwanie ruchu

Na koniec pamiętajmy jeszcze o jednym. Na zamieszczeniu wpisu na blogu nasza praca się nie kończy! Musimy jeszcze zadbać o to, by nasze wpisy dotarły do odbiorców. Konieczne będzie więc dodanie bloga do swojej strategii obecności w social media. Choć linki pozyskane w ten sposób nie będą miały bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, z pewnością wygenerują ruch na blogu. Jeżeli nasze treści okażą się ciekawe, powinny rozprzestrzenić się dalej. Mowa oczywiście nie tylko o Facebooku. Do dyspozycji jest przecież również Twitter, Instagram, Pinterest i cały szereg innych sposobów. Mając odpowiednio ciekawe treści, z łatwością zainteresujemy odbiorców w różnych miejscach. Np. publikując na blogu najnowszy przepis polecany przez szefa kuchni, czytelników możemy przyciągnąć apetycznym zdjęciem potrawy, zamieszczonym na Instagramie. 
 
 
Hotel Głęboczek promuje treści z bloga na Instagramie.
 
 
Publikujemy coś zza kulis hotelowego życia? Dobrą zachętą będzie krótki filmik na kanale YouTube (a może Vine?). Możliwości jest wiele. Linki do bloga możemy również umieścić w wysyłanym regularnie newsletterze. Warto też rozważyć wyjście z publikacjami poza bloga. Co jakiś czas, zamiast publikować kolejny artykuł z kategorii SPA u siebie, opublikujmy go na zewnętrznym portalu lub forum o tej tematyce. Zainteresowani użytkownicy chętnie odwiedzą naszego bloga, by znaleźć więcej wartościowych treści tego rodzaju.
← wróć do aktualności

Formularz kontaktowy

*
*
*
HOTELOWY SYSTEM SPRZEDAŻY ONLINE